Lisboa

16 maart 2016 - Lissabon, Portugal

Vandaag stond een dag naar Lisboa of te wel Lissabon op het programma. Vanaf de camping was het het slimste om met de veerboot naar de overkant te varen en daar vanuit de stad verder te gaan bekijken. We waren even over half tien bij de boot, maar wat bleek hij was net weg en de volgende ging pas weer om elf uur. Dus ruim een uur verlies.
Altijd jammer! Maar aan de overkant aangekomen na een tocht met mooi uitzicht op de Ponte de 25 Abril waren we vlak bij de toren van Belém. Deze toren diende meer als baken voor de zwaar beladen schepen dan voor verdediging van de riviermonding. Je kon voor 6 euro pp de toren beklimmen met vanaf de vierde verdieping , op 35 meter hoogte na een klim van 93 treden, uitzicht op het stadsdeel rondom gaf.
Daarna langs het Padrao dos Descobrimentos. Dit gedenkteken werd geplaatst in 1960, het 500ste sterfjaar van Hendrik de Zeevaarder. Het heeft de vorm van een boeg. Achter hem zie je de belangrijkste personen uit die tijd.
Toen zijn we op zoek gegaan naar de rode Hop on hop off dubbeldekker. We konden ondanks dat het best al druk is overal, boven zitten. Het was nog wel wat fris en bewolkt maar goed te doen. Hier hebben we best een lange tijd ingezeten. Dankzij de Nederlandse uitleg op ons oortje wisten we wat we zagen. Zoals het beeld van koning José l de Praca do Comercio hoog op zijn paard. We wilde op een bepaald punt uitstappen omdat daar in de buurt het beroemde gele trammetje, electricio 28 zou stoppen. Hiermee kan je dwars door de binnenstad hobbelen. Na een kleine omweg hadden we hem gevonden. We hadden in eerste instantie geen zitplek dus konden niet heel goed naar buiten kijken. Het is iets wat je gedaan moet hebben als je in Lissabon bent. Inmiddels tikte de tijd flink door en toen we gingen kijken waar een halte voor de hop on hop off zou zijn om terug richting de boot te gaan, bleek dat ze na vijven niet meer reden. En ja zeker het was al over vijven. Dus zittend op een terrasje uitgezocht hoe we de 7 km terug konden komen bij de boot.
Er bleek, ook weer na wat speurwerk nog een gewone bus die kant op te gaan. Daar stapte we om vijf voor half zeven uit en na een sprintje hadden we toen nog net de boot van half zeven terug, anders hadden we weer een uur moeten wachten.
Het valt ons op dat het voor de tijd van het jaar, overal al zo druk is en vragen ons af hoe het in het in het hoogseizoen zal zijn. Al met al een vermoeiende dag waarin we niet gezien en gedaan hebben

1. Monique:
    16 maart 2016
    Weer mooie foto's. Welterusten en morgen weer een mooie dag.