Nog een dagje Lissabon

17 maart 2016 - Lissabon, Portugal

Vandaag stond deel twee van ons bezoek aan Lissabon op het programma. Voor de afwisseling zijn we nu met de bus over de Ponte 25 de Abril de Taag over gestoken. Daar aangekomen zijn we nog een stukje met de hop on hop off richting het centrum gegaan. Het kaartje dat we gisteren gekocht hadden was nl. 24 uur geldig. Daar eerst op het grote plein de Praca do Comercio een bakkie gedaan, voor we te voet het centrum door zijn geslenterd. We zijn met bij de Elevador de Santa Justa naar beneden gegaan, nadat we zelf omhoog waren gelopen. Dit omdat er beneden een lange rij stond en boven niet.I n de ruime houten cabines van de sierlijke gietijzeren constructie zweef je 30 meter loodrecht omhoog of omlaag. Boven is een uitkijkterras en de verbinding naar de bovenstad.
Na de lunch, Martin heeft eindelijk zijn Bacalhau ( Portugese stokvis) op, zijn we verder gelopen en hebben we de oudste elevador van de stad, do Lavra gevonden. Dit is een museumstuk uit 1884.
We zijn ook nog het politie museum doorgelopen. Hieraan konden we natuurlijk niet voorbijgaan.
Af en toe een stop op een terrasje gemaakt, zoals in de oudste wijk van Lissabon in de wijk Alfama. Hier was het een labyrint van trappen en kleine straatjes met gezellige pleintjes. Het gebied was een van de weinige plekken die de aardbeving van 1755 heeft doorstaan, waardoor het middeleeuwse karakter behouden bleef, nou ja sommige plekken zagen er gewoon niet uit.
Onderweg kwamen we ook nog een winkel tegen met hele dure flessen Port, er stonden bedragen op sommige flessen van meer dan 1000 euro. Er stond ook een bordje bij dat ze niet afgestoft mochten worden.
Het was weer tijd om een metro te zoeken die ons naar de bus terug naar de overkant kon brengen. Dat liep allemaal soepeltjes en zo waren we rond zeven uur Portugese tijd weer terug bij de caravan. We hebben zeker niet alles gezien maar wel goed de sfeer geproefd. We komen zeker met een stedentrip nog een keer terug en dan pakken we ook Sintra mee. Voor de mensen die ook nog naar Lissabon gaan, wil ik als tip meegeven dat je voor 6 euro een dagkaart voor het openbaar vervoer aan kan schaffen.
Morgen pakken we het boeltje weer op en gaan we zakken naar de Algarve.

Tot morgen.

1. Ellis de Knijff:
    18 maart 2016
    Het is een bijzondere stad Lisboa en het uitzicht vanaf het hoge gedeelte is schitterend. Sintra is echt de moeite waard hoor, dus als jullie tijd hebben. ..je zal er geen spijt van hebben.
  2. Marti:
    18 maart 2016
    Zo, weer even bijgelezen. Jullie hebben weer veel ondernomen zeg en wat een goede sfeerimpressie weer. :-D. Ook weer top jullie foto.s.
  3. Marleen:
    Hallo daar,
    Ik heb weer even gelezen en ben toch wel gezond jaloers. Wat een mooie dingen die jullie zien en meemaken. Heerlijk!!! Mooie foto's ook, zo reizen we een beetje mee.
  4. Yvonne:
    18 maart 2016
    Jullie hebben de tijd aan jezelf toch ? Lekker nog even rondstruinen dan !! Het klinkt allemaal prachtig !! Geniet ze. xx