De kathedraal bezocht

2 maart 2016 - Santiago de Compostela, Spanje

Hè bah, hoorde we het nou goed vannacht? Ja hoor het was begonnen te regenen. Daar hadden we niet op gerekend, maar gelukkig waren we niet zo vlot vanochtend. Dus toen we rond elf uur op pad gingen was het inmiddels droog en is het de verdere dag droog gebleven. We zijn te voet naar het plein waar de beroemde kathedraal staat gelopen.
Het was een zeer indrukwekkende ervaring om daar rond te lopen. Daar we Roxa de hond mee hadden genomen, zijn we om beurten naar binnen gegaan, maar we waren het er allebei al snel over eens dat we nog eens goed binnen moesten kijken en besloten om later op de dag zonder de hond nogmaals te gaan.
Rond de kathedraal liggen vier pleinen. Eén plein van de zilversmeden, Eén oostelijk met een grote trap. Dan nog het plein van de gitwinkels, met het klooster San Martin Pinario. Dan heb je nog het grote Plaza del Obradoiro. Na dit alles bekeken te hebben en een bakkie koffie te hebben gedronken, zijn we weer terug naar de camping gelopen. Al met al hadden we er toen toch mooi 13 kilometer opzitten.
Na een korte pauze zijn we weer terug gegaan, maar dit keer zonder hond en met auto.
We hebben nu nogmaals alles goed bekeken en zijn ook het museum nog in geweest. De foto's laten hoop ik goed zien hoe mooi het daar was.
Wat ook heel bijzonder is om te zien is het wierookvat.
De Botafumeiro is het grootste wierookvat ter wereld en wordt gebruikt aan het einde van de pelgrimsmis in de Kathedraal van Santiago de Compostella.
Het vat is 1,50 meter hoog en weegt ca. 53 kg. Het wordt voor de viering gevuld met houtskool en wierook en hangt aan een lang touw. Na de communie wordt de wierook ontstoken en wordt het vat door acht kerkdienaren in beweging gebracht. Daarbij slingert de Botafumeiro op spectaculaire wijze van links naar rechts door de ruime dwarsbeuk. Hij bereikt daarmee een hoogte van twintig meter, en één slingerboog bedraagt vijfenzestig meter.
Daarna weer moe maar voldaan terug naar de camping. We hebben er zeker geen spijt van dat we een omweg via Santiago de Compostella hebben gemaakt. Morgen gaan we echt naar Portugal toe. Doegie

1. Inger:
    2 maart 2016
    Wat een indrukwekkendellende en prachtige foto's!
  2. Aad:
    3 maart 2016
    Eindelijk gelukt om mee te gaan lezen.
    Alles gaat tot nu toe voorspoedig bij jullie, leuk om zo jullie te volgen.
  3. Monique:
    14 maart 2016
    nu net even jullie reisverslagen gelezen, whoww dit was het ommetje wel waard. Mooi hoor. Heerlijk genieten. Ik ga nog even verder lezen.