Zo, dat was ff vroeg op vandaag!

29 maart 2016 - El Rocío, Spanje

Vanmorgen moesten we al vroeg uit de veren, want om acht uur moesten we in het dorp ons melden bij een visitor centrum omdat we met een vierwieldrive bus een tocht van vier uur door het NP Donana gingen maken. We zijn er naar toe gaan lopen, want de auto kon pas na acht uur van het terrein af. Ik moet zeggen dat het best nog frisjes was. In de bus hadden we goede plekken en zaten we alle drie klaar met onze fototoestellen. Onderweg kregen we van gids Alex uitleg over wat we zagen. Vooral over de vele vogelsoorten die hier voorkomen. Het zijn er meer dan vijftig. We zijn er ook verschillende tegen gekomen, maar sorry jullie zullen het met de foto's moeten doen, want namen ???
Ook zijn we meerdere groepen herten tegen gekomen. In dit gebied leven ook nog lynxen, maar die zijn we helaas niet tegen gekomen. Er werd ook uitleg gegeven over de verschillende soorten bomen en planten die er voor komen.
Onderweg werd er nog een stop gemaakt bij een bezoekerscentrum en kon je gelijk een kop koffie nemen. Inmiddels was de zon al lekker warm geworden.
Het blijft natuurlijk heel bijzonder dat er met Pinksteren door ditzelfde gebied meer dan een miljoen pelgrims trekken naar El Rocio.
Om even over twaalven waren we weer terug met een voldaan gevoel.
Na onze lunchpauze werd het steeds warmer. Dit was eigenlijk ook qua temperatuur de warmste dag tot nu toe. Zelfs terwijl ik dit verslag zit te tikken,( half tien dus) zitten we nog lekker buiten. Dit is de eerste keer dat dat zo lang kan.
We zijn om wat afkoeling te zoeken naar de kust gereden wat 18 km verder gelegen is. Toen we dachten een leuke plek gevonden te hebben , bleek dat er geen honden op het strand mochten. Dat is wel een verschil met Portugal, waar ze overal op het strand mogen. Dus weer ingestapt en verder gegaan. Bij de volgende stop, bleek het strand zo laag te liggen en het duin zo hoog, dat je er onmogelijk bij kon komen. Dus weer een stukje verder gegaan en ja hoor eindelijk na een wandeling van 1300 meter over een gammele vlonder waren we bij het strand, waar we heerlijk een poosje hebben gezeten en waar Martin zich zelfs weer met Roxa in zee heeft begeven.
Rond vijven waren we weer terug en hebben we de skottelbraai, ook voor de eerste keer deze reis aangestoken en lekker gegeten.
Zo, de dag staat er weer op. Ik hoop dat de foto's wat vlotter gaan dan gisteren, want toen was internet supertraag, vandaar dat net de foto's van gisteren er pas op staan. Dan ga ik nu een lekker drankje nemen. Tot morgen.