El Rocio

27 maart 2016 - El Rocío, Spanje

Na een lekker paasontbijt en de brunch van het thuisfront bekeken te hebben zijn we na de koffie naar het naast de camping gelegen dorpje El Rocio gelopen. Nou het was inderdaad allemaal heel bijzonder. Alle wegen waren er van zand. Er wonen maar 1200 inwoners, terwijl er rond Pinksteren hier meer dan 1 miljoen mensen naar toe komen voor de in heel Spanje beroemde bedevaart " Romeira". Het is er een aaneenschakeling van soort kerkjes. Dit zijn broederschappen ( hermandad), waar er ongeveer honderd van zijn. Deze zijn vooral rond Pinksteren in gebruik.
Op de gevels staat bij welke broederschap ze horen. Bij de huizen staan veelal stangen waar de paarden aan vastgezet kunnen worden. Er rijden nog veel paard en wagens rond en mensen op paarden. De pleinen bestaan vooral uit barretjes en wat souvenierswinkels. De grote trekpleister daar is de grote witte Ermita Rocio kerk met een ingang die op een grote witte schelp lijkt. In die kerk staat de Virgen del Rocio. Deze persoon kom je op alle voorwerpen die je er koopt tegen. Er staat een kapel naast waar je kaarsen kan kopen en met honderden tegelijk kan laten branden. Er ligt ook nog een boulevard aan een groot water met mooie watervogels.
Het lijkt inderdaad of je op een filmset loopt. Wat alleen erg jammer is, is dat er ook gewoon auto's mogen rijden en parkeren. Het was er gezellig druk vandaag, waarschijnlijk ook omdat het nu Pasen is.
Al met al weer een bijzondere dag, waar we weer wat gezien hebben, waar we niet eens het bestaan van af wisten.
Morgenmiddag gaan we Linda ophalen op het vliegveld van Sevilla. Tot later..

1. Linda:
    27 maart 2016
    Klinkt goed.....bijzonder plekje.
    Ik ben er ook klaar voor!! Koffer staat gepakt...hihi
    Is het even, voor een weekje, over met de rust ;-)
    Tot morgen xxxx
  2. Marti:
    27 maart 2016
    Veel plezier allemaal daar, jij ook Linda ;-) gezellig dat je een weekje gaat logeren :-D