Deel twee van gisteren

25 maart 2016 - Armação de Pêra, Portugal

Zo daar ben ik dan met deel twee. We hebben vanmorgen vroeg al even geskypt met onze kleinzoon Pascal, die vandaag jarig is en twaalf jaar is geworden.
Gisteravond gingen wij op tijd naar Albufeira toe voor de processie. We hadden de auto een beetje buiten het centrum gezet want dachten dat het wel eens erg druk kon worden. Nou dat was dus niet zo. Behalve dat er dichterbij parkeerplekken genoeg waren, wees niets er op dat er die avond wat te gebeuren stond. We gingen al twijfelen, maar toen we hij de derde kerk in het dorp kwamen, viel het ons op dat daar alle straat verlichting uit was. Zou het hier dan zijn? Het zou om half tien beginnen en het was pas kwart over acht. Dus hebben we daar in de buurt buiten op terras nog even koffie gedronken en na nog wat rond gelopen te hebben, weer richting dat kerkje gegaan. Daar was inmiddels enige actie waar te nemen. Er waren takken op de grond uitgestrooid en er waren een aantal mensen met fakkels. In het kwartier wat volgde werden dat er wat meer en stonden binnen inmiddels wat mensen klaar met schilderijen die ze, zo later bleek meedroegen in de processie. Om precies half tien, kwam er beweging in het geheel en ging de stoet, inmiddels gevolgd door ongeveer 100 mensen zich verplaatsen door de donkere straatjes naar een wat grotere kerk. We hebben geprobeerd om met de foto's een kleine indruk te geven. Wij zelf hadden er wat meer van verwacht. Als je de boekjes leest, dan zijn de paasprocessie hoogtepunten in een jaar.
We hebben net weer lekker in het zonnetje ons ontbijt op en gaan kijken of we straks nog wat foto's van gisteren kunnen plaatsen.

1. Marti:
    25 maart 2016
    Nou, toch een leuke belevenis om even mee te pakken. En nog van harte gefeliciteerd met Pascal. :-D