De kustweg af.

12 maart 2016 - Nazaré, Portugal

Zo, we zijn weer wat verder afgezakt. Na een prachtige rit tussen de bossen en duinen door via Figueira de Foz de kustweg af naar Nazaré. Hier stonden we om half twee dus lekker op tijd gestopt. Na de lunch lekker in het zonnetje een middagdutje gedaan. De thermometer heeft zelfs heel even 28 graden aangegeven vandaag. Daarna zijn we naar het stadje gegaan, wat 2 km verder ligt. Het hoofdstrand, vlak bij de haven, eindigt naast een enorm rotsmassief, waar een zee van huizen tegenaan is gebouwd .Er is ook een kabelbaan uit 1889 die naar het hoger gelegen Sitio gaat.
Nadat we de boulevard af zijn gewandeld zijn we met de auto omhoog naar Sitio gegaan, waar een prachtig uitzicht op de stad was. Er stond achter op het plein ook nog een mooi kerkje en bij een dame in soort klederdracht bij een kraampje, hebben we lekkere koeken gekocht. Het zijn een soort kletskoppen met nootjes erop. Erg lekker kan ik je zeggen. Na een terrasje waren we rond half zeven weer terug op de camping. Morgen is het de bedoeling dat we naar Fatima gaan. Het is allemaal wat omstreden daar. Er zijn meer bedden voor gasten dan voor inwoners en de souvenirwinkels puilen er uit van de madonna beeldjes.
Het plaatsje stelde vroeger niet veel voor, maar in 1917 kwam daar radicaal een einde aan. In dat jaar zou de heilige Maria hier wel drie keer zijn verschenen aan drie herderskinderen. In het dal waar dit gebeurde ligt tegenwoordig een omvangrijk heiligdom. Daarna kwam ook de bedevaart op gang, die tot vandaag de dag voort duurt. Ieder jaar komen er meer dan 4 miljoen mensen uit 150 verschillende landen naar toe, waarvan wij er morgen dus twee zullen zijn.

1. Ellis de Knijff:
    12 maart 2016
    Leuk he die kabelbaan.... Was in 1986 al krakkemikkerig, maar schitterend uitzicht!